IMG 9101

Wanneer zijn docenten bereid tot (overheids)beleid?

Het is belangrijk dat docenten het beleid als zinvol ervaren

Voor de zomer nodigde VONKC jullie uit om de vragenlijst van student Femke Hoekema in te vullen. Hartelijk dank voor jullie moeite! Femke onderzocht wat de invloed is van de mening van docenten over bepaald beleid op de bereidheid om het beleid te implementeren. Ze liet ons weten wat de resultaten zijn.

Lees haar bachelorscriptie: Wanneer zijn docenten bereid tot beleid?

In haar conclusie op pagina 36 staat:

"De betekenis van dit onderzoek kan groot zijn voor de onderwijspraktijk. Wanneer docenten, beleidsmakers en politici op de hoogte zijn van wanneer docenten bereid zijn om beleid uit te voeren, dan zullen docenten ook meer achter het beleid staan en beleid op een manier worden uitgevoerd dat in lijn ligt met de beleidsdoelen."

Wanneer je dus als een beleidsmaker op het gebied van onderwijs graag wil dat beleid op een goede manier wil uitvoeren, dan moet je ervoor zorgen dat het beleid als zinvol wordt ervaren door de docent. Het beleid moet zinvol zijn voor de maatschappij, voor de docent zelf en voor de leerlingen. Daarnaast is het verstandig om verdieping aan te bieden voor de docenten die graag wat meer kennis willen het op het gebied van het onderwijsbeleid. Tegelijkertijd moet hierin niet worden doorgeschoten: er hoeft maar een klein beetje ge nvesteerd te worden op het gebied van kennis, vooral de zinvolheid is belangrijk. Tot slot is het belangrijk dat beleidsmakers niet bang zijn voor de eerdere, eventuele negatieve ervaringen van beleid. Docenten geven immers elk beleid een nieuwe kans, als deze maar zinvol is voor de maatschappij, de leerling en de docent zelf."

Femke Hoekema infographic onderzoeksresultaten