Muurschildering gent

VTS als gereedschap voor mentoren

Meerdere doelen bereiken met Visual Thinking Strategies

VTS is een leermethode met open vragen over kunst, waarbij vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies. De gespreksleider is geen bron van kennis maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon.

"Vorig jaar zijn we op het Huygens Lyceum in Eindhoven begonnen met het inzetten van VTS in het projectonderwijs. Ik schreef daar toen een artikel over; wat het vroeg van docenten, waar we op hoopten en wat de eerste reacties waren. Op dat moment moest de evaluatie nog plaatsvinden, maar ik had wel het idee dat er nog veel in het verschiet zou kunnen liggen. Dat er nu - een jaar verder - mentoren zijn die met regelmaat VTS-gesprekken voeren in hun klas, had ik nooit kunnen bedenken.

Verschillende doelen?

We besloten een vervolg te geven aan VTS in ons projectonderwijs . Daarnaast namen drie mentoren de uitspraken over veiligheid ter harte. Zij zagen VTS als een mogelijk waardevol hulpmiddel om een nieuwe start te maken met hun brugklassen en vormden een nieuwe projectgroep. Omdat we evenveel brugklassen hadden die geen VTS zouden gaan toepassen, hadden we meteen een controlegroep. Zo konden we gaan vergelijken en de effectiviteit van VTS onderzoeken. ?De doelen waarvoor de mentoren VTS wilden inzetten varieerden. Zo wilde een mentor werken aan taalvaardigheid in haar havo-brugklas. Een andere mentor richtte zich op communicatie en een open houding bij haar gymnasiumleerlingen. De derde mentor zette VTS in om in haar uitdagende, drukke klas gericht te werken aan klassendynamiek, samenwerking en luisteren naar elkaar."

Lees het volledige artikel van Kim van Vlerken