Open eindes; anders denken
Een zoektocht naar hoe het kijken naar kunst het onderwijs op een middelbare school kan versterken
Door Kim van Vlerken
Afgelopen maart bezocht ik met mijn examenklassen Tekenen het Rijksmuseum. Ik leidde hen rond en gaf ze een kijkopdracht. Vooraf formuleerden ze een eigen leerdoel, ter plekke bekeken ze een kunstwerk en achteraf voerden ze met een medeleerling daarover een gesprek. Eén van mijn leerlingen uit VWO 5 beschreef haar ervaring: Mijn leerdoel was om kunst te bekijken en het verhaal erachter te ontdekken. Dat lukte me, maar ik kreeg ook nieuwe inzichten tijdens het gesprek daarna. Ik denk dat dit vrije het mooie is aan kunst, dat de kunstenaar de controle loslaat zodra het werk af is. De kunstenaar levert werk en wat de kijkers ermee doen is aan hen. Haar reflectie raakte me, vooral omdat ik hierin een belangrijke kern van Visual Thinking Strategies (VTS) herkende.
Mijn reden om twee jaar geleden met VTS aan de slag te gaan was tweeledig. Enerzijds merkte ik dat het mij handvatten gaf om in mijn klas een langere tijd intensief over kunst te praten. Dat wilde ik vaker voor elkaar krijgen. Daarnaast werd ik ook getriggerd door de "bijvangst" van het toepassen van VTS: het ontwikkelen van o.a. kritisch denken, samenwerken, burgerschap en creativiteit.