Uit de nieuwsbrief van de commissie Onderwijsbevoegdheden
De commissie Onderwijsbevoegdheden deelde haar denkrichtingen en de belangrijkste leerpunten uit de eind oktober gehouden online sessies. Haar eerste tussenrapport zal op 14 januari 2021 verschijnen.
Belangrijkste leerpunten + samenvatting Synthetronsessies
De afgelopen maanden hebben we ruim zestig gesprekken gevoerd met uiteenlopende gesprekspartners. Dit heeft ons geholpen om de denkrichtingen voor onze eerste rapportage te bepalen.
Op 27 en 30 oktober hebben we twee online sessies georganiseerd met in totaal 219 deelnemers. Het doel van de sessies was om een grote groep betrokkenen uit het werkveld de mogelijkheid te bieden om input te geven op onze denkrichtingen. Zodat we daarmee inzicht krijgen in het draagvlak en er mogelijk aanpassingen gedaan kunnen worden.
Vanuit beide sessies
1e sessie op 27 oktober: Pedagogische en didactische kern van het beroep van leraar
2e sessie op 30 oktober: Startbewijs beroep en met bouwstenen uitbreiden van bekwaamheid
- In beide sessies kwam naar voren: Behoud het goede, waardeer wat werkt. Een volledige verandering van het bevoegdheidstelsel kan voor veel onrust zorgen. De vraag is dus: moeten we het neerzetten als compleet nieuw bevoegdhedenstelsel, of gaat het meer over het verbeteren van wat er al is?
- We realiseren ons nog meer dat de vier bekwaamheidsgebieden (vak, vakinhoud, doelgroep, gemeenschappelijke kern van beroep) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat hebben de deelnemers sterk benadrukt.
Meer informatie
Zie hier voor het volledige rapport van de sessies.
Interview met Paul Zevenbergen, voorzitter van de commissie. O.a. over 'We merken dat er veel misverstanden bestaan over het gemeenschappelijk pedagogisch didactische deel' en 'In het denken van de commissie is vakinhoud een volwaardig deel van wat een leraar in huis moet hebben'.
Volledige nieuwsbrief van de commissie Onderwijsbevoegdheden d.d. 30 november 2020.
Eerder bericht op de VONKC-site inclusief filmpje over het ABC van de leraar.