Oranje groen blauw mozaïek 1

Feedback gevraagd op het ABC van de leraar

Een nieuw perspectief op het beroep van leraar

De commissie Zevenbergen heeft op basis van het advies van de Onderwijsraad 'Ruim baan voor leraren' de opdracht gekregen de minister te adviseren over de opleiding van leraren, de onderwijsbevoegdheden en de loopbaanontwikkeling van toekomstige leraren. Dit betreft leraren in het po, (voortgezet) speciaal onderwijs, vo en mbo.

Aard-Beroep-Centraal

Om dit advies goed te kunnen verwoorden, heeft de ontwerpgroep van de commissie eerst beschreven wat in hun ogen de Aard en het Beroep van het leraarschap verbindt en wat Centraal staat in de dagelijkse praktijk van de leraar (een ABC van de leraar). Het leraarschap is een veelzijdig beroep. Een vakdocent wiskunde in de vwo bovenbouw kijkt anders naar zijn beroep dan een leerkracht in het basisonderwijs of een docent bloemschikken in het mbo. Toch hebben deze leraren ook veel gemeenschappelijk.

Van pedagogisch-didactische kern naar bekwaamheidseisen ...
De ontwerpgroep bestaat uit leraren, opleiders en wetenschappers. Er wordt hard gewerkt aan het formuleren van de pedagogisch-didactische kern. Deze moet vervolgens vertaald worden in bekwaamheidseisen waaraan elke leraar zou moeten voldoen om te kunnen starten in het beroep.

... combineren met eisen qua vakinhoud of leerlingengroep
De bekwaamheidseisen moeten in de toekomst in combinatie met de eisen die gericht zijn op specifieke groepen leerlingen of vakinhouden, richtinggevend worden voor opleidingen van nieuwe leraren.

De ontwerpgroep organiseert twee grote digitale bijeenkomsten om met het veld in gesprek te gaan:

  • op 27 oktober over het idee van een pedagogisch en didactische kern van het beroep leraar
  • op 30 oktober over het idee dat leraren eenmalig hun 'startbewijs' voor het beroep leraar halen

Aanmelden

Eerste schets ABC van de Leraar

  • Wat verbindt het leraarschap over alle onderwijssectoren heen?
  • Wat onderscheidt het leraarschap van andere beroepen?

Het beeld is echter nog lang niet af

De ontwerpgroep rondt op dit moment een eerste conceptversie af die de achtergrond schetst van de eisen die de ontwerpgroep in een volgende stap moet verwoorden. De ontwerpgroep heeft nu behoefte aan feedback. Herkennen collega-leraren de beschrijving? Wat moet er anders? Wat zien leraren als de kern en wat verdient meer of juist minder aandacht?

De commissie gaat in de komende periode hierover het gesprek aan onder andere via een aantal gerichte verdiepingssessies met leraren en lerarenopleiders, maar dus ook via grote online raadplegingen op 27 en 30 oktober a.s. waarbij jij van harte welkom bent!