Dakconstructie haagse hogeschool 2

LKCAtelier over aanpak gevolgen coronacrisis

Menukaart mét cultuur om leerlingen perspectief te bieden

Het Nationaal Programma Onderwijs gaat niet alleen over de cognitieve en beroepsgerichte ontwikkeling, maar juist ook over de sociale en persoonlijke ontwikkeling en het mentale welbevinden.

Tot aan de zomer van 2021 krijgen basisscholen tot en met universiteiten de tijd om hun plannen op te stellen aan de hand van bewezen effectieve interventies en passend bij de situatie van de leerlingen. Vanaf schooljaar 2021-2022 start de tweede fase, die twee jaar duurt. In die periode voeren de scholen hun programma uit. Zij ontvangen hiervoor substantieel extra financiële middelen.

Om de scholen hierbij te helpen, wordt een 'menukaart' opgesteld met bewezen interventies waar ze uit kunnen kiezen. Denk hierbij onder meer aan extra docenten en ondersteuning in de klas, bijles en huiswerkbegeleiding, aanvullende zomerprogramma's of weekendscholen. Interventies vanuit cultuureducatie mogen niet ontbreken!

Cultuureducatie op de kaart!

Wij moeten deze kans grijpen om onmisbare en bewezen interventies op die menukaart te krijgen. En dat niet alleen, scholen moeten daarna ook deze cultuuraanpak in hun plannen opnemen.

  • Waar moeten we op letten?
  • Hoe kunnen we scholen ondersteunen?
  • Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat deze plannen ook uitgevoerd worden?

Meld je aan voor het LKCAtelier en denk mee

  • op 18 maart;
  • van 15:00 tot 17:00 uur;
  • online!

Ons eerdere bericht: Cultuuronderwijs belangrijk IN en NA coronatijd