Cijfers geven zicht op een spannende trend!
'Steeds meer scholen werken met een kunstvakdocent. Maar die wordt vaak wel extern ingehuurd
Een spannende trend, constateert onderzoeker Arno Neele op Cultureel kapitaal van LKCA.
Nee, de uitkomsten van monitoronderzoek zijn niet altijd even spannend. Vaak verandert er niet zoveel, hier en daar hoogstens een procentje verschil. Zo was het tot nu ook vaak bij de Monitor Cultuureducatie primair onderwijs die sinds 2015 in opdracht van het ministerie van OCW wordt uitgevoerd.
Tot de laatste monitor. De verschuivingen zijn serieus en bedragen meer dan enkele procenten; scholen zetten de laatste jaren in toenemende mate vakleerkrachten in voor cultuureducatie. In 2018 werkte 52 procent van de scholen met een vakleerkracht, waarna dit aandeel in 2019 toenam naar 58 en vorig jaar lag het op 66. Hier zien we de contouren van een snelle trend.
De toename zit vooral in het aandeel scholen dat een vakleerkracht extern inhuurt. In 2018 was dat 41, vorig jaar 51 procent. De stijging van het percentage scholen dat een vakleerkracht in dienst heeft is daarentegen veel minder sterk, van 21 procent in 2018, naar 22 in 2019 en 23 procent in 2023. Overigens weten we op basis van dit onderzoek niet of het bij externe inhuur gaat om het verzorgen van lessen gedurende het hele schooljaar of voor een kortere periode, of zelfs voor eenmalig.
Scholen geven aan dat de behoefte aan deskundigheid de belangrijkste reden is voor het aanstellen van een vakleerkracht, gevolgd door het verlagen van de werkdruk bij de groepsleerkrachten.'