Hoe ging het van 2013 tot 2022 in de scholen?
Hoe staat het met de kwaliteit en kwantiteit van cultuureducatie in het onderwijs? Waar gaat het goed en waar hapert het? Staatssecretaris Gräper-van Koolwijk (OCW) stuurde hierover op 26 maart drie onderzoeksrapporten naar de Tweede Kamer. Onderzoekers pleiten onder andere voor een drastische vermindering van het aantal beleidsmaatregelen. Drie nieuwe studies laten zien waar het goed en minder goed gaat met cultuureducatie in het onderwijs.
Monitor cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023
Monitor cultuureducatie voorgezet onderwijs 2022-2023
Resultaten van 10 jaar cultuureducatiebeleid - periodieke rapportage cultuureducatiebeleid 2013-2022
De monitoren zijn beide over 2022-2023 en beschrijven op basis van een vragenlijstonderzoek onder scholen en gesprekken met schoolleiders, cultuurcoördinatoren, docenten en ouders de meest actuele ontwikkelingen. In de derde studie zijn de resultaten van het beleid qua doeltreffendheid en doelmatigheid de laatste 10 jaar onderzocht. De onderzoeken werden verricht in opdracht van het ministerie van OCW, dat de resultaten gebruikt voor het opstellen van nieuw cultuureducatiebeleid. Belangrijke onderzoeken dus!
Lees meer in het artikel van Arno Neele en Marianne Selie bij LKCA over:
- Primair onderwijs: nog te weinig samenhang;
- Voortgezet onderwijs: weinig evaluaties;
- Vooruitgang geconstateerd maar causaal verband met landelijk beleid niet aangetoond;
- Totale uitgaven aan de maatregelen.
En natuurlijk over de aanbevelingen!
- Stel alternatieve overheidsscenario's op voor de ontwikkeling van cultuuronderwijs;
- Ontwikkel een integrale visie op cultuureducatie en de plek in het curriculum;
- Ontwerp een eenvoudiger, overzichtelijker en minder vrijblijvend cultuureducatiebeleid;
- Kunstdocenten verdienen een vaste plek in het onderwijs, bijvoorbeeld middels een vaste aanstelling;
- Meer aandacht voor cultuuronderwijs in de lerarenopleidingen.