Mozaiek blauw paars bij lkca

Een boost is nodig voor het cultuuronderwijs op pabo!

Inhoudelijke terugkoppeling LKCAtelier 18 januari 2024

De afgelopen jaren is de aandacht voor cultuuronderwijs op de pabo verschraald, blijkt uit onderzoek van Piet Hagenaars. Hoog tijd voor een verbeterslag, vinden kunstvakdocenten.

In 1968 stond een kwart van het pabocurriculum in het teken van kunstonderwijs. Per week kregen aanstaande leraren in de eerste leerkring zes uur muziek, vier uur tekenen en vier uur handvaardigheid. Bovendien moesten ze in één van deze drie expressievakken of lichamelijke oefening ook examen doen.

Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Want uit Hagenaars’ onderzoek, gepubliceerd in Cultuur+Educatie 63, blijkt dat het cultuuronderwijs op pabo’s sindsdien behoorlijk is verschraald. De beschikbare tijd slonk van 24% in 1968 naar gemiddeld 5,4% verplicht nu. Studenten die voor alle keuzevakken en minoren kiezen, besteden gemiddeld 13% van hun onderwijsprogramma aan de kunstvakken. Ondanks het feit dat drama en dans er in 1984 bij kwamen als keuzevakken, is de tendens dat er steeds minder aandacht is voor cultuur in het curriculum.

LKCAtelier

In het online LKCAtelier kwam de grote verschillen tussen de PABO’s ter sprake, herkenbare ervaringen van collega’s, hoopvolle kansen en de vraag of de pabo voor de kunstvakken specialisten of generalisten moet afleveren. Zet de kunstvakken weer op de kaart bij de pabo’s!

Lees het volledige artikel van Bea Ros bij LKCA