Gevel met vierkanten en cijfers 2160

Dynamiek rond cultuureducatie en het lerarentekort

Online LKCAtelier op donderdag 20 april

Het tekort aan leraren in het primair en voortgezet onderwijs neemt steeds verder toe; iets wat voorlopig van invloed blijft op het onderwijs. Het tekort aan pedagogisch medewerkers in de kinderopvang is nog groter. Hierdoor staan scholen en kinderopvang steeds meer open voor andersoortige oplossingen. Ook de minister van Onderwijs zoekt intensief naar oplossingsrichtingen. Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe professionals met een ander arbeidsverleden sneller kunnen worden ingezet.

Dat biedt kansen voor bevoegde kunstvakdocenten en voor (andere) professionals met een achtergrond in de kunst en cultuur. Wat zijn die kansen en hoe ziet dat eruit? Wat gebeurt er al?

Ronald Kox (LKCA) gaat tijdens dit LKCAtelier in gesprek met verschillende mensen uit het po en vo, waaronder Remko Littooij (VLS en FvOv).

Dit LKCAtelier is vooral interessant voor

  • Docenten
  • Schoolleiders
  • Coördinatoren
  • Schoolbesturen
  • Kunstprofessionals

Meer informatie over het programma en de sprekers volgt binnenkort.

Praktische informatie

  • Online bijeenkomst
  • Donderdag 20 april 2023
  • 15.00-17.00 uur

Gratis online deelname, inschrijven wel verplicht

Wat kost een vakdocent voor cultuureducatie op iedere basisschool?

Door 'bovenwettelijk beleid' is niet alleen de rijksoverheid betrokken, maar ook provincies, gemeenten, penvoerders van subsidieregelingen, culturele instellingen, pabo's én scholen. Kan het niet eenvoudiger? De huidige wetgeving leidt niet tot goed cultuuronderwijs voor ieder kind. Waarom verplichten we scholen niet tot het inschakelen van een vakdocent voor cultuuronderwijs? LKCA-onderzoeker Arno Neele laat er een simpel rekensommetje op los.

Hij berekent hoeveel vakleerkrachten er nodig zijn om elke leerling in het basisonderwijs 90 minuten per week cultuuronderwijs te kunnen geven. En hij laat zien dat je met die inzet tegelijkertijd bespaart op de inzet van groepsleerkrachten: een bijdrage aan de oplossing van het lerarentekort!

Naar de rekensom van Arno Neele

Eerder berichten van VONKC over de inzet van vakleerkrachten