Hoe ver is SLO met het gehele ontwikkeltraject?
De conceptkerndoelen en de bijbehorende toelichtingsdocumenten voor de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en de moderne vreemde talen zijn gepubliceerd! Met de publicatie van deze conceptkerndoelen, liggen er nu voorstellen voor álle leergebieden van het PO, de onderbouw van het VO en het (V)SO.
Conceptkerndoelen Kunst en Cultuur en bijbehorend toelichtingsdocument
Samenhang met andere leergebieden
In opdracht van het ministerie van OCW werkt SLO samen met de onderwijssector aan een nieuw en actueel curriculum. Voor het PO, de onderbouw van het VO en het (V)SO is dit vastgelegd in kerndoelen.
Eerder leverde SLO de conceptkerndoelen op voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Vanwege het versterken van de basisvaardigheden kreeg SLO de opdracht om prioriteit te geven aan die leergebieden. Toch mogen deze leergebieden niet los gezien worden van de vijf andere leergebieden. De kennis en vaardigheden van Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid, krijgen betekenis bij mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen, en andersom. Zo zijn de kennisrijke teksten bij mens en maatschappij belangrijk voor het versterken van de leesvaardigheid. Voor ieder leergebied geldt dat - met de juiste didactiek - afzonderlijke leergebieden elkaar versterken.
Wat is de status van deze kerndoelen en wat zijn de volgende stappen?
De onlangs opgeleverde voorstellen zijn concepten. Het resultaat van ruim 12 maanden ontwikkeling door leraren, vakexperts en curriculumexperts, ondersteund door een advieskring. Met de publicatie van deze conceptkerndoelen ronden we nu de eerste fase af. Hierna worden de conceptkerndoelen met een groot aantal scholen beproefd in de onderwijspraktijk op verwachte bruikbaarheid en vragen we wat nodig is om ze te implementeren. Met de opgehaalde feedback scherpen we de conceptkerndoelen verder aan.
Daarnaast heeft OCW aangegeven dat er nog een extra stap moet worden gezet om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, zodat er een goede focus komt op het versterken van lezen, schrijven en rekenen. SLO pakt dit tegelijkertijd op met het verwerken van de feedback uit de onderwijspraktijk. De definitieve voorstellen voor kerndoelen worden eind 2025 opgeleverd.
Nadat alle feedback uit de onderwijspraktijk inclusief de extra stap op aangegeven van OCW zijn verwerkt, is het ministerie van OCW verantwoordelijk voor de vastlegging van de conceptkerndoelen in de wet. Na die vastlegging spreken we pas over de geactualiseerde kerndoelen.
Om leraren en scholen te ondersteunen bij de implementatie, zijn ook passende leerlijnen en ondersteunende materialen nodig. Deze worden niet wettelijk vastgelegd, maar bieden wel een concrete vertaling en uitwerking van het landelijk curriculum op alle niveaus van het funderend onderwijs. Niet alleen belangrijk voor leraren en schoolleiders, maar ook voor educatieve uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals. De komende tijd gaat SLO aan de slag om (voorbeelden van) leerlijnen en materialen te ontwikkelen.
Voor de kwaliteit van het onderwijs is alleen meer nodig dan een landelijk curriculum. Kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school, waar leraren met kennis over doelen, de manier waarop ze ervoor zorgen dat de leerling leert, toetsing en leerlingen onderwijzen.
Ben je benieuwd naar de conceptkerndoelen en de bijbehorende toelichtingsdocumenten van de vijf leergebieden? Bij de SLO vind je alle informatie en bestanden!