Meester-gezel
In Trouw van 23 februari stond een bericht dat pabo- studenten veel minder cultuuronderwijs krijgen dan enkele decennia geleden. Piet Hagenaars heeft hier al eerder over geschreven n.a.v. zijn onderzoek. Dat heeft uiteindelijk natuurlijk grote gevolgen voor de leerlingen in het primair onderwijs. Ze komen niet meer vanzelfsprekend in aanraking met kunst. Dat is de reden dat VONKC en VLS al langer pleiten voor meer vakdocenten voor de klas. Op verschillende manieren proberen we de politiek en het werkveld te beïnvloeden, vooral door te laten zien wat het oplevert. Niet alleen voor de leerlingen maar ook voor het probleem van het lerarentekort.
Dit punt brengt mij bij een andere ontwikkeling die mij al langer zorgen baart. Studenten van de educatieve kunstopleidingen leren een groot deel van het vak, als het goed is van ervaren collega's in het werkveld. Het funderend onderwijs is zo'n belangrijke plek. In het primair onderwijs zijn studenten voor de stagebegeleiding meestal afhankelijk van de leerkrachten die voor de klas staan. Het is niet vanzelfsprekend dat ze hier goede voorbeelden van kunstonderwijs zien en in een veilige omgeving het vak kunnen leren. In het voortgezet onderwijs speelt dit minder voor de vakken die er van oudsher al veel voorkomen. Voor dans en theater is het lastiger om stageplekken te vinden waar ze het vak kunnen leren van ervaren krachten.
De afgelopen periode was ik stagebegeleider van derdejaars hbo-studenten dans in het voortgezet onderwijs. We hebben er dit schooljaar voor gekozen om de 14 studenten op één vo-school tegelijk stage te laten lopen (één dag per week). Ik was daar dan als hbo-docent ook de hele dag aanwezig. De reden om het zo te doen is dat er weinig vo-scholen zijn waar dans als (examen)vak wordt gegeven. Studenten lopen nu vaak stage op scholen waar het geen vak is en waar geen vakdocenten dans zijn om ze het vak te leren. Het gevolg is dat veel studenten geen goede ervaring opdoen en zelfs slechte ervaringen waardoor ze besluiten om nooit in het onderwijs te gaan werken. De afgelopen periode was een zeer goede ervaring voor de studenten, de collega dansdocenten en voor mij. Het feit dat de studenten in groepen waren verbonden aan een lesgroep, bij andere studenten konden hospiteren, begeleiding en feedback kregen van ervaren danscollega's en dat wij dagelijks een moment hadden om samen thema's die op dat moment speelden te bespreken waren de succesfactoren. Het resultaat is dat meerdere studenten van deze groep het onderwijs nu zeker als een optie zien.
Het bevestigde mij van het belang van goede, ervaren collega's die onze studenten, van de docentopleidingen in alle kunstvakken, in de praktijk het vak leren. In het primair en in het voorgezet onderwijs! Dus meer vakleerkrachten in het po en uitbreiding van de aangeboden kunstvakken in het vo. Dat is goed voor leerlingen en studenten!
Anne Bos
[foto in header: Bessestraat Goes, mural van Dodici.orl, 2021]