Mural art verf

Sprekers kick-off 2 februari 2021

VMBO

Lezing Maarten Baas

Maarten Baas is de kunstenaar die zal spreken over zijn werk in relatie tot het thema Tijd. Hij is bekend van o.a. de 'Real Time' klok op Schiphol, de Smoke meubelen voor Moooi en Clay furniture. Zijn werk is wereldwijd opgenomen in vooraanstaande museum collecties. In zijn lezing voor VONKC zal Maarten vertellen over zijn werk, de uitdagingen die hij hierin tegenkomt en zijn eigenzinnige manier waarop hij hier mee om gaat. Ook zal hij ons terug in de tijd nemen naar het moment dat hij zelf op de HAVO zat en wat hem beïnvloed heeft om uiteindelijk voor de Design Academy te kiezen.

Lezing Peter de Rooden

Tijd is een waanzinnig boeiend onderwerp. Sinds mensenheugenis (ook al zo'n tijdgerelateerd begrip) houden wetenschappers, filosofen, goeroes en mystici, schrijvers, dichters en kunstenaars zich er mee bezig. Vanuit mijn achtergrond als docent kunstvakken en beeldend kunstenaar hoop ik jullie te inspireren met een aantal kunstwerken rond het thema tijd die ik fascinerend vind. Rode draad wordt het ongrijpbare van tijd en herinnering en de poging van kunstenaars om dit in een kunstwerk te 'vangen'. Ik wil jullie uitnodigen voor een reis langs DIGITALE WERKEN van David Claerbout EN ENKELE WERKEN OVER TIJD VAN ANDERE KUNSTENAARS.

Over Peter de Rooden
'Na mijn opleiding tot beeldend kunstenaar heb ik meer dan 20 jaar in de cultuursector gewerkt. Ik organiseerde allerlei culturele projecten en maakte een aantal tentoonstellingen op spannende locaties, zoals in een fort en op een marinewerf. Sinds enkele jaren sta ik als docent beeldende vakken en CKV voor de klas, momenteel op het Elzendaalcollege in Boxmeer. Beeldende kunst zoals ik het zie is een discipline, die je de kans biedt op een fantasievolle manier jezelf en de wereld te onderzoeken. Net als wetenschappers zijn kunstenaars nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Met (bewegend) beeld en geluid laten kunstenaars ons nadenken en ervaren wie we zijn en in wat voor wereld wij leven. Mijn missie als docent is geslaagd als de leerlingen in mijn lessen daar zelf iets van ervaren.'