Ontwerpen doe je zo posterpresentatie 2160x1215

Serie op YouTube: Ontwerpen doe je zo!

Ontwerpvaardigheden toegankelijk in beeld

Er wordt veel over gepraat en geschreven: hoe kunnen we het beste leerlingen vaardigheden, zoals de 21e-eeuwse vaardigheden, aanbieden die aansluiten bij de alsmaar veranderende en geglobaliseerde werkmarkt, zónder ze een voorgeschreven pad te laten bewandelen waar ze opdracht na opdracht moeten afwerken?

Kunstvakcollega Bart Boonen is ervan overtuigd dat het antwoord ligt bij ontwerpen: door leerlingen ontworpen oplossingen voor bestaande problemen. Hij ontwikkelde met subsidie van het LOF (LerarenOntwikkelFonds) de serie 'Ontwerpen doe je zo'.

'Op het Citadel College in Lent geven we het vak Onderzoek en Ontwerp. Leerlingen werken binnen een thema aan het oplossen van bestaande problemen. Bij Ontwerpen werken de leerlingen samen met potentiele gebruikers aan ontwerpproblemen en werken door het doen van activiteiten aan een oplossing voor dit probleem.

Wat maakt het ontwerpen van oplossingen voor bestaande problemen nu zo geschikt voor het onderwijs van de 21e eeuw? En hoe bieden we het concept ontwerpen aan bij scholieren?

Een ontwerpproces doorlopen is uitstekend voor het aanleren van (21e-eeuwse) vaardigheden. Elke vaardigheid komt aan bod! En dat niet alleen: leerlingen werken aan deze vaardigheden door te werken aan een bestaand, betekenisvol probleem. We werken op het Citadel College samen met instanties, zoals het Radboud ziekenhuis of Nijmeegse bibliotheek die ontwerpproblemen aandragen, zodat leerlingen daadwerkelijk iets maken wat gebruikt gaat worden door andere mensen.'

Leren door te doen
'Een vaardigheid leer je door te doen. Leerlingen werken aan activiteiten, waardoor ze al doende en spelenderwijs beter worden in de ontwerpvaardigheden. Doordat het proces nieuw en ingewikkeld is voor onze leerlingen, heb ik samen met een leerlinge en een collega en de hulp van Jaap Daalhuizen (van de Delft Design Guide) een YouTube-serie gemaakt. Hier legt Vera van den Oord stap voor stap uit hoe zij een ontwerpprobleem heeft aangepakt. Hiermee laat ze zien hoe ook andere leerlingen dit kunnen doen.'

Bart wil met deze serie ontwerpen op het middelbaar onderwijs toegankelijker te maken. Ik hoop dat hierdoor elke docent en leerling aan de slag kunnen gaan met het oplossen van ontwerpproblemen en de wereld zo een beetje beter maken. Bart leverde zijn verbeterbijdrage al, hij kreeg deze mogelijkheid door een subsidie van het LOF.