Bij SLO model vaardigheden

Samenhang tussen vakken en leergebieden?

Nieuw SLO-model van vaardigheden draagt daar aan bij!

Hoe geef je vaardigheden een plek in het landelijke curriculum? Om deze vraag te beantwoorden heeft SLO sinds de start van de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma's een nieuwe categorisering in soorten vaardigheden ontwikkeld. Hierin onderscheidt SLO vijf hoofdcategorieën, met bij elke hoofdcategorie verschillende vaardigheden die van belang zijn voor leerlingen om te ontwikkelen.

De vijf hoofdcategorieën

  1. Leervoorwaardelijke vaardigheden - sociaal handelen, samenwerken en leervaardigheden
  2. Basisvaardigheden
    - basisvaardigheden van taal en basisvaardigheden van rekenen
    - basisvaardigheden van digitale geletterdheid en van burgerschap
  3. Vakspecifieke vaardigheden - probleemoplossingsvaardigheden en andere vakvaardigheden
  4. Denkvaardigheden - analytisch, kritisch en creatief denken
  5. Samengestelde vaardigheden - met meerdere kenniscomponenten en deelvaardigheden onderzoeken, ontwerpen, loopbaanvaardigheden e.a.
SLO figuur vaardigheden

Dit figuur laat zien dat basisvaardigheden en vakspecifieke vaardigheden een belangrijke plaats innemen. Vandaaruit kan een verbinding worden gelegd met de andere vaardigheden die bij meerdere vakken van belang kunnen zijn. Wil je hierover meer over weten? Naar meer algemene informatie van SLO over vaardigheden

Slo nieuw 2020