Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie?
Ter voorbereiding van het peilingsonderzoek kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs in 2024 onder regie van de Inspectie van het Onderwijs, heeft het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten de reviewstudie Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie? uitgevoerd.
Centrale vraagstelling is: wat is er bekend over beïnvloedbare factoren voor leerprestaties bij kunstzinnige oriëntatie in de bovenbouw van het primair onderwijs?
Beïnvloedbare factoren zijn kenmerken van het onderwijs, bijvoorbeeld kennis en vaardigheden van leerkrachten, curriculum, didactiek, aantal lesuren en faciliteiten.
In de reviewstudie worden deze beïnvloedbare factoren uitgewerkt voor leerprestaties per kunstdiscipline (beeldend, dans, drama/theater en muziek) en de thema’s interdisciplinariteit, creativiteit en samenwerking met de culturele omgeving. De nadruk ligt op de vakinhoudelijke leeropbrengsten, maar indien relevant is er ook gekeken naar instrumentele opbrengsten.
De review besluit met aanbevelingen voor de te ontwikkelen instrumenten voor het meten van het onderwijsaanbod bij het komende peilingsonderzoek in 2024-2025.
[foto in de header: Joost van Santen, Ellips of Light, Amersfoort]