...en de Nederlandse onderwijspolitiek
Onlangs verschenen PISA-rapport
In het nieuwe PISA-onderzoek is gekeken naar de kennis en vaardigheden van 15-jarigen op diverse gebieden. De resultaten vallen tegen. Er is een forse daling ten opzichte van het vorige PISA-onderzoek, niet alleen in Nederland, maar in alle Europese landen. Dit zal mede het gevolg zijn van de pandemie. Het onderzoek is in het najaar van 2022 afgenomen, nog voor het Masterplan Basisvaardigheden werd uitgerold.
Bij wiskunde valt op dat de daling weliswaar minder sterk is dan in andere landen, waardoor Nederland nog steeds in de top 10 staat, maar dat maar liefst 27% van de Nederlandse leerlingen in de categorie 'onvoldoende wiskundig geletterd' valt is geen vrolijk nieuws. Een ander opvallend resultaat bij wiskunde is dat de verschillen tussen jongens en meisjes zijn toegenomen, zowel in prestaties als in attitude en angst.
Voor Nederlands geldt dat de resultaten op het gebied van leesvaardigheid dramatisch gedaald zijn.
Voortgangsbrief versterking toezicht in het funderend onderwijs
Minister Paul (po en vo) informeerde op 27 november de Tweede Kamer over de voortgang van de versterking van het toezicht op de kwaliteit van het funderend onderwijs (basisonderwijs en voortgezet onderwijs).
Vijfde voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs
De pandemie heeft grote gevolgen gehad voor veel leerlingen en studenten, en heeft het belang van sociaal contact voor het welzijn en de prestaties van leerlingen en studenten - nog meer dan voorheen - zichtbaar gemaakt. Het onderwijs is een ontmoetingsplaats. Niet alleen voor het volgen van onderwijs, maar ook voor contact met vrienden, klasgenoten en leraren. In toenemende mate hebben we geleerd dat welzijn een cruciale voorwaarde is voor leerlingen en studenten om zich te kunnen ontwikkelen. Scholen en instellingen leveren hieraan een essentiële bijdrage.
Dit staat in de Kamerbrief van 28 november 2023 die de ministers Dijkgraaf en Paul naar de Tweede Kamer stuurden met de vijfde voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs.
Advies van Onderwijsraad aan nieuw kabinet
In een brief aan een nieuw kabinet schetst de Onderwijsraad wat nodig is voor het onderwijs en welke grote vraagstukken er spelen. De raad adviseert te komen tot gerichte en samenhangende ambities en structurele bekostiging voor het onderwijs op de lange termijn en niet te bezuinigen op onderwijs.