
Adviestabel planning correctiewerk en protocollen centrale examens 2025
Opsturen examenwerk in eerste en tweede tijdvak
Een belangrijk aandachtspunt in de examenperiode is te zorgen dat het na te kijken examenwerk tijdig bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector is.
In Adviestabel 'Opsturen examenwerk naar eerste en tweede corrector' staat per vak en examen aangegeven op welke dag de examens binnen zouden moeten zijn bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector, om te bereiken dat de nakijktijd zoveel mogelijk geoptimaliseerd is.
De datum van 10 juni 'scores examens terug bij de eerste corrector', is de uiterste datum. Indien mogelijk kan dat natuurlijk eerder. Het ontlast de cijferadministratie. Het is dus belangrijk de spullen tijdig op de post te doen (zie ook t.z.t. op de site van PostNL).
- De examenuitslag van het eerste tijdvak is op donderdag 12 juni. Scores examens uiterlijk terug bij eerste corrector op dinsdag 10 juni.
- Voor het tweede tijdvak is de examenuitslag op dinsdag 1 juli. De scores van de examens moeten om die reden maandag 30 juni uiterlijk om 12.00 uur terug zijn bij de eerste corrector.
Verder is het belangrijk om te realiseren dat op de genoemde uiterste WOLF-datum de scores van de eerste 5 leerlingen doorgegeven moeten zijn. Later ingevulde scores worden echter wel meegenomen in de groepsrapportage, mits voor de uitslag ingevoerd.
Scholen wordt door o.a. FvOv/VONKC dringend geadviseerd deze tabel te gebruiken bij de eigen planning. Met het hanteren van deze data wordt de tijd die er binnen de examenperiode is voor correctie, zo optimaal mogelijk benut.
Examenprotocollen VO-raad
In de protocollen staan de wettelijke voorschriften voor de eindexamens uitgewerkt. Met deze protocollen wil de VO-raad de schoolleiding, examensecretarissen en docenten een hulpmiddel in handen geven om de voorbereiding, afname en beoordeling van de examens zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Dit jaar wijst de VO-raad op dit aandachtspunt: kopiëren/scannen examenwerk
Sterk aanbevolen wordt na te denken over de wijze waarop de school het examenwerk kan kopiëren/scannen. Hiermee wordt een back-up gecreëerd voor het geval examenwerk niet of niet tijdig op de juiste plek is. Daarnaast is een kopie vaak nuttig bij overleg tussen de eerste en tweede corrector. In paragraaf 2.7 van de protocollen is een aantal overwegingen en aandachtspunten op dit vlak opgenomen voor scholen.