Elke basisschool een kunstdocent
Melissa Bremmer en Emiel Heijnen, lectoren Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten schreven een helder betoog in NRC. VONKC ondersteunt dit van harte!
'Cultuurmakelaars, cultuurcoaches, cultuurscouts en in- en uitvliegende zzp'ers. Het kunstonderwijs in het primair onderwijs verdient beter dan dat, betogen Melissa Bremmer en Emiel Heijnen .
Onze oproep aan minister Wiersma en staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media, D66) luidt dan ook: stop met kunstonderwijs dat steunt op tijdelijke regelingen, zzp'ers en niet duurzaam projectonderwijs. Veranker kunst en cultuur in het curriculum van het basisonderwijs door het verplicht aanstellen van kunstdocenten die onderdeel zijn van het schoolteam en van daaruit samenwerking zoeken met de culturele omgeving. Het kunstonderwijs op school wordt hierdoor duurzamer en kwalitatief beter. Dit kan bekostigd worden uit de bestaande formatie die scholen tot hun beschikking hebben, waarin momenteel nogal wat openstaande vacatures zijn, en draagt zo bij aan het verkleinen van het schrijnende lerarentekort.
Onderzoek daarnaast hoe het complexe systeem van tijdelijke financiële middelen voor cultuureducatie kan bijdragen aan deze transformatie. Breng de kunstdocent en daarmee het kunst- en cultuuronderwijs terug naar het hart van de school.'
[foto in header door Marian Bakens]