
Hoe zorgen we ervoor dat meer leraren van kleur daar (blijven) werken?
Het Arbeidsmarktplatform PO, waar FvOv/VONKC deel van uitmaakt, start een verkennend onderzoek naar de positie van leraren van kleur in het primair onderwijs. Daarvoor zijn we op zoek naar (oud-)leraren en lesbevoegden van kleur (waarom gebruiken we de term ‘leraren van kleur’? Naar de Q&A).
- Ben jij dat? We vinden het fijn als je jouw ervaringen wilt delen en wilt meedenken over manieren om de vertegenwoordiging van leraren van kleur te verbeteren.
- Val jij niet binnen de doelgroep, zou je ons dan willen helpen door deze oproep te delen?
In het basisonderwijs zijn leraren van kleur nog altijd ondervertegenwoordigd. Hun aandeel is bijvoorbeeld kleiner dan het aandeel personen van kleur binnen de totale beroepsbevolking met een hbo-opleiding. Ook verlaten onderwijsprofessionals van kleur relatief vaak het onderwijs. Dat is jammer, want diversiteit in onderwijsteams draagt bij aan kwalitatief beter onderwijs, vergroot de kansengelijkheid van leerlingen en kan helpen het lerarentekort terug te dringen. Onderwijsprofessionals van kleur kunnen bovendien een rolmodel zijn voor iedereen die zich in hen herkent. Daarom starten we een onderzoek naar de positie van leraren van kleur in het primair onderwijs.
Wat houdt het onderzoek in?
