Wapperende oranje blauwe repen

Onderwijs-arbeidsmarkt en lerarenbeleid

Trendrapportage OCW en Kamerbrief met aanpak tekorten

Cijfers die de dagelijkse verhalen duiden! Lerarentekorten stijgen naar 9700 fte!

Op 12 december verscheen de trendrapportage over de onderwijsarbeidsmarkt van het ministerie van OCW. Hierin staan de meest actuele cijfers over leraren en hun arbeidsmarkt op een rij. Uit deze gegevens blijkt dat het tekort aan leraren in het onderwijs op sommige plekken nog veel groter is dan gevreesd.

Jilles Veenstra, voorzitter van de FvOv: 'We wisten dat de tekorten in het onderwijs groot zijn, we horen dagelijks verhalen van onze collega's in het veld, die met te grote klassen en teveel werkdruk, zo goed mogelijk onderwijs verzorgen. Het is een situatie die we niet veel langer goed kunnen houden, daarom zijn we met alle partijen, inclusief de minister en de werkgevers, bezig met een aanpak van het lerarentekort.'

Helaas zijn de perspectieven op de langere termijn bepaald niet geruststellend. Dit is voor alle direct betrokkenen in het onderwijs en voor de samenleving een zeer zorgwekkend beeld. In dat licht moet ook het werkplan ‘Samen voor het beste onderwijs’ gelezen worden. Werknemersorganisaties (waaronder FvOv/VONKC), werkgevers en opleidingen presenteren daarin een aantal mogelijke acties die helpen de tekorten en de werkdruk te bestrijden. In de komende tijd zullen de actielijnen met de achterbannen nader worden verkend op draagvlak en verdere uitwerking.

Uitgebreide samenvattingen van de trendrapportage

Samenvatting op twee A-viertjes

Kamerbrief over lerarenbeleid

Op 13 december stuurden de ministers Wiersma en Dijkgraaf de Kamerbrief lerarenbeleid naar de Tweede Kamer met daarin een versnelling van de plannen die hij voor de zomer naar de Kamer stuurde.

Zo willen de ministers haast maken met het inrichten van regionale samenwerking, waarbij het gezamenlijk aanpakken van personeelstekorten het uitgangspunt is. Zij nemen de aanbevelingen uit het advies van Lodewijk Asscher ‘Kinderen eerst’ over met betrekking tot het samenwerken in de onderwijsregio’s. Deze samenwerking zou een loket moeten bieden voor alle regionale ontwikkelingsmogelijkheden maar ook een rol spelen in het werven, begeleiden en matchen van onderwijspersoneel. Voor de aansturing daarvan richt het ministerie een ‘slagvaardige landelijke organisatie’ in, die zich toespitst op het lerarentekort.

Daarnaast zal er gekeken worden naar de onderwijstijd. Er gaat onderzocht worden hoe het structureel aanpassen van onderwijstijd kan bijdragen aan het verlagen van de werkdruk, het creëren van ruimte voor de ontwikkeling en professionalisering van het onderwijspersoneel en voor het voorbereiden van lessen ter verbetering van de onderwijskwaliteit. De brief van de minister gaat ook in op bevoegdheden en opleiden.

De richtingen die in de brief worden aangegeven worden door alle partijen gesteund, al pleiten de vakbonden (waaronder FvOv/VONKC) voor zorgvuldigheid en onderzoek, voordat verregaande maatregelen ingezet worden.

Of het allemaal genoeg is valt nog te bezien, het is wel goed dat er nu echt actie lijkt te worden ondernemen. We gaan hierover in de komende tijd met de achterban verder in gesprek.