Pvvvo hoofd en profile

Nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid

Congres Platform VVVO op 28 november in Utrecht

De kerndoelen digitale geletterdheid zijn vastgesteld! Maar wat betekent dat voor de onderwijspraktijk? Graag nodigen de vakvereniging I&I, informatica en digitale geletterdheid, en het Platform voor vakinhoudelijke verenigingen VO je uit voor het congres: nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid: wat kun je ermee?

Wat kun je verwachten?

  • Lezing door Felienne Hermans (hoogleraar Vakdidactiek van de informatica) over de nieuwe kerndoelen;
  • Er is een keuze uit meerdere workshops van Kennisnet, SLO en lerarenopleiders van de Radboud Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam hoe de kerndoelen vorm te geven op school en in de klas;
  • De dag wordt afgesloten met een drankje.

De conferentie vindt plaats op donderdag 28 november van 13:00-17:00 uur bij de Hogeschool Utrecht, Padualaan 101 in Utrecht.

Aanmelden (dit kan tot en met vrijdag 22 november)

De workshops

De kerndoelen digitale geletterdheid zijn vastgesteld! Maar wat betekent dat voor de onderwijspraktijk? Graag nodigen het Platform voor vakinhoudelijke verenigingen VO en vakvereniging I&I, vakvereniging informatica en digitale geletterdheid, je uit voor het congres: nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid: wat kun je ermee?

1. Visiespel digitale geletterdheid

De conceptkerndoelen digitale geletterdheid zijn klaar en scholen zijn bezig met de implementatie ervan. Daarbij kan een heldere visie op digitale geletterdheid te helpen.
SLO heeft een visiespel ontwikkeld die schoolteams kan ondersteunen bij hun visievorming. Tijdens het spelen van dit visiespel is er aandacht voor het reflecteren op de eigen visie van iedere deelnemer, voor een aanpak voor het samenstellen van een schoolbrede visie op digitale geletterdheid, voor de werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen, en voor het vervolg van de implementatie.
Tijdens de workshop maken de deelnemers kennis met dit visiespel en leren ze hoe ze bij SLO een masterclass daarover kunnen volgen.
Door Nataša Grgurina en Lyanca van de Groep, SLO
?

2. Digitale geletterdheid invoeren. Hoe dan?
De conceptkerndoelen van de basisvaardigheid digitale geletterdheid zijn bekend en worden nu beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk. Scholen kunnen zich ondertussen wel al voorbereiden op de invoering. Er zijn verschillende manieren om digitale geletterdheid een plek te geven binnen het onderwijs. Iedere school kiest het scenario dat het beste past bij de eigen visie en mogelijkheden.
Maar wat betekent dit precies voor de vakdocent? Hoe zorg je er samen met je collega’s voor dat digitale geletterdheid bij je leerlingen gaat leven? In deze workshop verkennen we welke rol de vakdocent hierbij speelt.
Door Astrid Buijs, Kennisnet

3. Pluk de data! Integratie van Computational Thinking bij geschiedenis

In het Pluk de data project ontwerpen lerarenopleiders lessenseries waarin Computational Thinking (CT) is geïntegreerd bij de vakken Nederlands, geschiedenis, wiskunde, natuurkunde en biologie.
In deze workshop ontdek je hoe CT de geschiedenisles kan verrijken! In deze interactieve workshop leer je hoe je CT toepast in de klas. Aan de hand van een 18e-eeuwse dataset over werkende vrouwen, die vaak onzichtbaar blijven in historische gegevens, dagen we je uit om deze vrouwen zichtbaar te maken met CT-vaardigheden. Dit is je kans om digitale geletterdheid op een relevante manier te integreren in je lessen, zowel in de onder- als bovenbouw.
Door: Sharon Calor en Albert Logtenberg, Hogeschool van Amsterdam

4. Digitale geletterdheid in het curriculum
Scholen staan voor de interessante uitdaging om digitale geletterdheid te integreren in het curriculum. Maar hoe doe je dat op een manier die aansluit bij de schoolcultuur en onderwijsvisie?
Renate van Keulen en Jacqueline Nijenhuis-Voogt ontwikkelden voor de Radboud Universiteit een nascholing waarin deelnemers werken aan een gericht stappenplan voor het vormgeven van digitale geletterdheid op hun school. Op 28 november presenteren Renate en Jacqueline in hun workshop ‘Digitale geletterdheid in het curriculum’ enkele voorbeelden van succesvolle verkennings- en integratieprocessen. Daarnaast dagen zij deelnemers uit om na te denken over mogelijkheden en eventuele knelpunten voor hun eigen school.
Door Renate van Keulen en Jacqueline Nijenhuis-Voogt, Radboud Universiteit

Graag tot de achtentwintigste!


Met vriendelijke groet,

Jacqueline Nijenhuis (voorzitter vakvereniging I&I) & Rogier Spanjers (voorzitter Platform vvVO)