Themalab LOF - Met een rol voor beeldende vorming en theater
Er is een aanslag gepleegd. Er is een pandemie. Het is paarse vrijdag. Er zijn grote demonstraties. Een leraar is vermoord in Frankrijk. Maar ook in de persoonlijke leefwereld van leerlingen vinden dramatische gebeurtenissen plaats. Denk aan een medeleerling die overlijdt.
Actuele gebeurtenissen en maatschappelijke ontwikkelingen kun je voor de klas niet negeren. Hoe ga je er op een goede manier mee om? Hoe integreer je ze zo in je lessen dat je leerlingen meegeeft hoe je met dergelijke gebeurtenissen omgaat? En hoe leer je hen vorm te geven aan hun betrokkenheid bij de wereld om hen heen?
Voor docenten, door docenten
In dit online lab laten Renda Wolthaus en Jan van Gemert, kunstvakdocenten uit VO en MBO, vanuit hun vak zien hoe zij moeilijke onderwerpen aankaarten en welke rol spel, beeldende vorming en theater hierbij kunnen spelen. Vanuit de coachende werkvormen van het LerarenOntwikkelFonds staan we stil bij onze eigen ervaringen en gevoelens wanneer iets dergelijks plaatsvindt en onze reactie als docent.
Met wie nog meer?
Drie studenten van de Hogeschool Utrecht, afdeling Sociaal Cultureel Werk, spelen een zelf ontwikkeld spel met ons, over seksuele voorlichting. Verder laat Theatergroep PlayBack laat zien hoe zij toneel maken over onderwerpen die jongeren bezighouden en hoe zij jongeren en ouders hierbij betrekken.
Interesse?
Deel jouw ervaringen en praat mee! Meld je aan voor dit LOF-themalab:
- op donderdag 4 maart 2021;
- van 16:30 tot 18:00 uur;
- via Teams.