Garagedeuren resultaat leerlingenwerk

‘Loop ergens heen zonder ooit aan te komen’

Inspiratie op Mister Motley vanuit Wicked Arts Assignments

Mister Motley heeft de afgelopen tijd op thematische wijze aandacht besteed aan Wicked Arts Assignments. Essays, interviews met docenten/kunstenaars uit het boek en opdrachten werden gepubliceerd.

Het boek Wicked Arts Assignments werd in september 2020 uitgegeven door Valiz en werd samengesteld door Emiel Heijnen en Melissa Bremmer, lectoren kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zij schreven twee inleidende theoretische hoofdstukken over kunstopdrachten vanuit historische, artistieke en educatieve perspectieven. Hart van het boek vormen de kunstopdrachten die zijn verzameld van over de hele wereld. Belangrijk is dat deze opdrachten daadwerkelijk al eens door de docent zijn uitgevoerd; het ‘bewijsmateriaal’ hiervan is middels foto’s toegevoegd op de pagina’s naast de desbetreffende opdracht.

Samenwerking

De redactie van Mister Motley probeert dagelijks kunst en kunstenaars voor het voetlicht te brengen die een relatie aangaan met de wereld waarin we leven: 'De opdrachten uit dit boek laten zien dat kunst inderdaad niet losstaat van het alledaagse en dat iedereen met een goede opdracht aangezet kan worden tot creativiteit, tot het vinden van artistieke oplossingen. Daarnaast illustreert Wicked Arts Assignments dat de grens tussen docent en kunstenaar steeds meer vervaagt en dat het veld van kunsteducatie meer overlap krijgt met het autonome kunstenaarschap (en vice versa). Kijk maar naar de vele kunstenaars die sociale projecten doen of graag met groepen werken.' Dit is een verschuiving die Mister Motley graag volgt en wil duiden in deze reeks.

Podcast
Emiel Heijnen, Melissa Bremmer en hoofdredacteur Lieneke Hulshof waren te gast in de podcast Kunsteducatie Doorgelicht om te praten over het boek en deze samenwerking.

Lieneke Hulshof, hoofdredacteur van Mister Motley sluit haar inleiding op de serie webartikelen af met een opdracht van Chris Moffett uit Amerika die nooit is uitgevoerd maar naadloos aansluit op de tijd waar we momenteel in leven: ‘Walk toward something but never arrive.’ De opdracht kreeg een eervolle vermelding achterin het boek.

Foto in header door Jacques Blommestijn: Garagedeuren, resultaat leerlingenwerk