Programma LOF-festival 4, 5 en 6 oktober
Op 6 oktober is het allerlaatste (online) LOF-festival en ook op 4 en 5 oktober kun je deelnemen aan diverse online LOF-activiteiten.
Let op: Op 6 oktober kun je ook fysiek deelnemen in Woerden. Voorkom dubbele aanmeldingen. Ben je fysiek aanwezig op 6 oktober, dan hoef je niet meer voor het online gedeelte op 6 oktober aan te melden. Wees er snel bij, want vol = vol.
Het LerarenOntwikkelFonds heeft in haar bestaan veel mensen bij elkaar gebracht en daarbij veel onderwijsideeën voortgebracht. Prachtige ideeën die goed toepasbaar zijn in het huidige onderwijs. Na het LOF-festival bestaat LOF niet meer in de huidige vorm. Een mooi moment dus om stil te staan bij de afgelopen jaren maar ook hoe je verder kunt gaan de komende periode, in welke vorm dan ook. Tijdens het festival hoopt LOF met het programma hier een bijdrage aan te leveren.
Maandag 4 oktober
16:00 – 17:00 uur / Urban teaching – Adnan Delić en Brechje Brand-Nekkers
Leraar Adnan Delić neemt ons mee in zijn verhaal over diversiteit, zijn keuze voor het onderwijs en lesgeven in Rotterdam-Zuid. Brechje Brand-Nekkers, leraar in het speciaal onderwijs, vertelt over het werken in de grote stad.
17:00 – 18:00 uur / Netwerken buiten je bubbel – Jan van Gemert en Renske van Wezel
Hoe gebruik je jouw netwerk om te innoveren? En hoe kun je bijdragen aan netwerken van andere pionierende leraren? Als deelnemers krijg je inzicht in de rol van netwerken en netwerkontwikkeling bij innovaties.
Dinsdag 5 oktober
16:00 – 17:00 uur / Moeilijke onderwerpen: hoe behandel je ze in de les? – Renda Wolthaus
In dit online lab laten docenten uit vo en mbo vanuit hun vak zien hoe zij moeilijke onderwerpen aankaarten en welke rol spel, beeldende vorming en theater hierbij kunnen spelen. Vanuit de coachende werkvormen van het LerarenOntwikkelFonds staan we stil bij onze eigen ervaringen en gevoelens wanneer iets dergelijks plaatsvindt.
Ook van 16:00 – 17:00 uur / Innoveren samen met collega’s, van oerknal tot realisatie – Robert-Jan Gruijthuijzen
Hoe reageerde jouw team toen je een onderwijsinnovatie wilde invoeren? Tijdens deze workshop ga je reflecteren op jouw eigen mogelijk ontwikkeling als innovator en de rol van het team. Het gesprek vertrekt vanuit de “oerknal”: het moment dat jij besloot jouw onderwijsinnovatie in gang te zetten.
Woensdag 6 oktober
14:00 – 14:15 uur / Opening van het online festival
Om 14.00 uur start het online programma: Michèl de Vries neemt alle deelnemers eerst mee naar de begintijd van LOF en legt vervolgens een brug naar het heden. Aansluitend aan het verhaal van Michèl start de eerste workshopronde met online de mogelijkheid om aan te sluiten bij de presentatie van het LOF onderzoek, workshop 5; Het LOF als motor voor de ontwikkeling van onderwijs én leraren.
14:15 – 15:15 uur / Het LOF als motor voor de ontwikkeling van onderwijs én leraren – Marco Snoek, lector Leren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam.
Het LerarenOntwikkelFonds bood leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. Dat leverde niet alleen een rijk scala aan vernieuwingen en producten, maar de LOF-projecten waren ook een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren en een bijdrage aan de innovatie-expertise binnen scholen.
15:15 – 16:00 uur / Media & Onderwijs Prijs voor digitale didactiek en korte pauze
Rond 15:15 uur schakelen we over naar Beeld en Geluid op school en LessonUp. Zij lanceren op 6 oktober 2021 de MOP: de Media & Onderwijs Prijs voor digitale didactiek. Doel? De expertise over digitale didactiek vergroten en het gebruik van online media en digitale interactieve middelen in leren en lesgeven te stimuleren. Aanmelden voor deze prijs kan t/m 26 september 2021. Meer informatie over de MOP
Na een kort intermezzo wordt het programma voortgezet met de tweede workshopronde waarbij online meegeluisterd kan worden naar ‘Een LOF Story’ door Mathijs Drummen.
16:00 – 17:00 uur / Een LOF Story – Mathijs Drummen
Mathijs Drummen, van oorsprong docent geschiedenis in het vo deelt zijn persoonlijke geschiedenis met ons. Ooit pakte Mathijs zijn kans om met een bescheiden budget een geschiedenisproject te ontwikkelen. Sindsdien is hij zelf ‘onderwijsmaker’. En die rol gunt hij jou ook. Makkelijker opgeschreven dan gedaan, want hoe vind je een eigen plek binnen onderwijsland? Mathijs Drummen, onderwijspionier voor het leven. Hij groeide van docent, naar LOF-coach tot schoolleider van een bijzondere VO school. Meld je aan voor deze presentatie en luister vooral mee!