Minister Dijkgraaf (OCW) en minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurden op 20 juni 2023 weer een Kamerbrief over de Voortgang Lerarenstrategie. Hiermee wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de vorming van onderwijsregio's, strategisch personeelsbeleid en de keuzes rondom bevoegdheden, beroepsbeeld, beroepsgroepvorming en onderwijstijd.
Hieronder vind je een viertal items die met de aanpak van het lerarentekort te maken hebben:
- Voorlopers Onderwijsregio's
- Uitval startende docenten voorkomen
- Van onderwijsondersteuner naar leraar
- Pilot Ga in gesprek over de deeltijdfactor
Zie ook het bericht over het Beroepsbeeld Leraar en vertel ons jouw verhaal!
Voorlopers onderwijsregio's van start
Er zijn 29 aanvragen ingediend door samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep als zogeheten voorloper voor de ontwikkeling tot Onderwijsregio. De voorlopers zijn vaak bovensectoraal, maar soms ook specifiek voor po, vo of mbo. Ook is een aantal landelijke aanvragen ingediend.
In gezamenlijkheid inspelen op de personeelstekorten
In de Onderwijsregio's nemen partijen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor hun regionale onderwijsarbeidsmarkt. Door samen te werken in de regio bij het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren kunnen ze beter inspelen op de personeelstekorten. Hierbij wordt in de regio samengebracht en versterkt wat er al gebeurt in de partnerschappen Samen Opleiden en Professionaliseren, RAP-regio's en de allianties van lerarenopleidingen.
Hoe voorkom je uitval van startende docenten?
Het onderzoek Uitval startende docenten VO van Voion heeft aangetoond dat bepaalde kenmerken sterk samenhangen met de kans om uit te vallen als startende docent. Het gaat dan vooral om de volgende individuele kenmerken van de startende docent:
- Startende docenten met een tijdelijk contract vallen vaker uit dan startende docenten met een vaste aanstelling.
- De uitval is hoger onder startende docenten met een contract kleiner dan 0,5 fte dan onder docenten met een contract groter dan 0,5 fte.
- Startende docenten die op een hogere leeftijd instromen hebben een grotere kans om uit te vallen dan startende docenten die op jongere leeftijd instromen.
Subsidie lerarenopleiding voor onderswijsondersteuners VO
De Subsidieregeling onderwijspersoneel opleiding tot leraar is gewijzigd. Vanaf 30 mei 2023 kunnen ook onderwijsondersteunende personeelsleden in het voortgezet onderwijs via hun schoolbestuur subsidie aanvragen om een lerarenopleiding te volgen.
De subsidieregeling heeft tot doel om het lerarentekort te verminderen door de lerarenopleiding laagdrempeliger te maken voor onderwijsondersteunende personeelsleden. Zij kunnen studieverlof krijgen en een tegemoetkoming in de studiekosten.
Ga in gesprek over de deeltijdfactor
Deeltijdwerken komt in het voortgezet onderwijs relatief vaak voor. In het licht van het terugdringen van het lerarentekort is er op papier potentieel om de deeltijdfactor te verhogen. Minister Wiersma kwam met het voorstel voor het invoeren van een bonus voor leraren die meer- of voltijds gaan werken. De vraag is of een bonus alleen ertoe leidt dat leraren meer uren gaan werken. Uit onderzoeken van Voion en van ResearchNed weten we dat het goede gesprek, maatwerk en een andere organisatie van het werk kunnen bijdragen.
Voion start binnen het Innovatielab een aantal pilots op scholen om meer inzicht te krijgen in wat werknemers belemmert of stimuleert om meer uren te gaan werken.
Gesprekstool Samen in gesprek over de deeltijdfactor