Katsushika Hokusai

Kunst in Mondiaal Perspectief

Uitkomsten peiling gehouden onder kunstvakdocenten

Kunstenaars van alle culturen hebben zich vanaf de prilste tijden laten inspireren door wat ze in de wereld om hen heen zagen en wie ze daarbij tegenkwamen. De kunsten vernieuwen zich nog steeds doorlopend. De culturele diversiteit in de scholen groeit. Op alle kunstpodia, of het nu gaat om musea of om muziek, dans, film en theater, overal zien we een toename van niet-westerse kunst en presentaties van kunstenaars van kleur. Kunst is een wereldwijd fenomeen!

In het kunstonderwijs ervaren we al langere tijd dat de westerse kunstgeschiedenis zich te weinig rekenschap geeft van de impact van de vele inter- en transculturele ontmoetingen. Professor Kitty Zijlmans van de Universiteit Leiden gaf op een studiedag van VONKC een goed ontvangen lezing over die impact. VONKC voelde de noodzaak te peilen of er onder de docenten belangstelling bestaat voor verdere bijscholing. Onder de titel 'Kunst in Mondiaal Perspectief’ hielden we deze peiling samen met de VLS (vakvereniging voor muziek) en het KVDO (het overleg van de kunstvakdocentenopleidingen).

Uitkomsten van de peiling

Inderdaad, er bestaat behoefte aan nascholing waarmee kunst van niet-westerse culturen te begrijpen en te interpreteren is! Kunstdocenten vinden het nuttig dat er meer kennis komt over het thema ‘Kunst in Mondiaal Perspectief’. In totaal is de vragenlijst door 138 leraren uitgebreid ingevuld. Hartelijk dank daarvoor!

Uit de reacties blijkt een zeer grote belangstelling. Circa 90% reageert positief. Genoemde argumenten zijn:

  • het beperkte eigen kunsthistorisch kader dat op onderdelen verouderd is;
  • dat dat kader actualisatie behoeft om de kunst van nu kunst betekenisvol in het onderwijs te betrekken;
  • de steeds diverser wordende klassensamenstelling;
  • de behoefte die leraren voelen om de culturele achtergronden van de leerlingen in hun lessen te betrekken.

Tegelijkertijd wijst men erop realistisch te blijven en bij het ontwerp van de cursus goed rekening te houden met de mogelijkheden van leraren wat betreft tijd en geld.

Het complete verslag van het onderzoek ‘Kunst in Mondiaal Perspectief’

Pilot wordt gestart

Dit is de stand van zaken tot nu toe. De uitkomsten van de behoeftepeiling moedigen ons aan de handschoen op te pakken en verder aan de slag te gaan, samen met o.a. Kitty Zijlmans. Rond de zomer houden we een pilot waarin we ons met name richten op handvatten voor in het voortgezet onderwijs.

Reacties op het initiatief worden zeer op prijs gesteld en kunnen gestuurd worden aan info@vonkc.nl. Houd voor de voortgang onze website in de gaten!