Just be you utrecht hku

Hoe werf en behoud je docenten van kleur?

Onderzoek van Voion met inzichten en aanpakken

In het voortgezet onderwijs vormen docenten wat etnisch-culturele achtergrond betreft al decennia geen afspiegeling van de leerlingpopulatie en beroepsbevolking. Ook zijn er aanwijzingen dat onderwijsprofessionals van kleur vaker het vo verlaten. Voion heeft daarom onderzoek laten uitvoeren naar mogelijke verklaringen voor de ondervertegenwoordiging van deze groep docenten, en naar de mogelijkheden om meer docenten van kleur aan te trekken en hun uitstroom te verminderen.

Het onderzoeksrapport bevat aanbevelingen om meer docenten van kleur aan te trekken en de uitstroom van deze groep docenten te verminderen. De inzichten en handelingsperspectieven stellen scholen in staat om te profiteren van de meerwaarde die diverse onderwijsteams het onderwijs bieden en kunnen behulpzaam zijn bij het terugdringen van het lerarentekort.

De belangrijkste adviezen voor schoolleiders en besturen:

  • Bied ondersteuning aan als optie voor docenten die nieuw zijn op de school;
  • Zorg voor deskundigheidsbevordering rondom diversiteitsvraagstukken;
  • Ontwikkel een professionele (aanspreek)cultuur;
  • Besteed aandacht aan activiteiten en vieringen uit verschillende culturen;
  • Ontwikkel inclusief taalbeleid en stimuleer meertaligheid;
  • Streef naar een etnisch diverse schoolleiding;
  • Zorg voor structureel diversiteitsbeleid.

Meer informatie bij Voion

Onderzoeksrapport Docenten van kleur in het onderwijs

VOION LOGO 72 PPI