Blijf op de hoogte en doe mee!
Het ministerie van Onderwijs heeft vijf beroepsorganisaties van leraren (de AOb, CNV, Platform VVVO, FvOv en BVMBO) de opdracht gegeven om de bekwaamheidseisen te herijken, zodat leraren hierbij zelf aan zet zijn.
Uit raadplegingen onder leraren is gebleken dat zij zich niet zonder meer toegerust voelen om les te geven aan alle doelgroepen waartoe het bekwaamheidsgebied opleidt. Daarom is het belangrijk dat de eisen worden herijkt, zodat deze beter aansluiten bij de praktijk.
In september, oktober en november zijn er informatieve/raadplegende bijeenkomsten, georganiseerd door de samenwerkende beroepsorganisaties. Leraren kunnen dan input geven op de bekwaamheidseisen en -gebieden. Op basis hiervan wordt een advies voorgelegd aan de minister van Onderwijs en zal het wettelijke traject in gang worden gezet.
De raadplegingsmomenten zijn in oktober en november, online en live.
Je kunt je aanmelden via dit bericht
Meer achtergrondinformatie
De verschillende beroepsorganisaties hebben al eerder samengewerkt om te komen tot een Beroepsbeeld voor leraren, 'van de beroepsgroep, voor de beroepsgroep'. Uit dit beroepsbeeld zijn adviezen over de bekwaamheidseisen voortgekomen die worden meegenomen in dit traject.
Hoe zit het in elkaar?
De bekwaamheidseisen zijn een wettelijke set aan eisen die beschrijven wat een leraar moet kunnen om vakinhoudelijk, vakdidactisch en pedagogisch startbekwaam te zijn. Deze zijn opgenomen in het Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel, een uitwerking van de Wet op de beroepen in het onderwijs (BIO). De bekwaamheidseisen worden door lerarenopleiders gebruikt om het curriculum vorm te geven en door leraren en hun werkgevers om het gesprek over bekwaamheidsonderhoud te voeren.
Bekwaamheidsgebieden
De bekwaamheidseisen zijn onderverdeeld in drie bekwaamheidsgebieden: po (pabo), vo (tweedegraads) en vho (eerstegraads). Als je opgeleid bent om te les te geven in een bekwaamheidsgebied, mag je vaak lesgeven aan meerdere doelgroepen en in meerdere sectoren.
Ook op de hoogte blijven?
Ja, ik blijf graag op de hoogte van de bijeenkomsten dit najaar, waarin leraren die géén lid zijn van de denktank ook input kunnen geven op de bekwaamheidseisen. Ik schrijf me daarvoor in.
Heb je collega's die mogelijk input willen leveren? Deel dezelfde link dan vooral met hen, zodat zij ook op de hoogte gehouden worden.