Artikel exclusief op de site van Kunstzone
Imitatie van kunstwerken is van alle tijden. Eeuwenlang vormde kopiëren de basis van het kunstonderwijs. Oftewel: goed voorbeeld doet goed volgen. Is het anno 2023 überhaupt nog mogelijk om origineel te zijn? En willen we dat eigenlijk voor het onderwijs? Leren leerlingen juist niet het meest van imiteren?
Film is als medium uitermate geschikt om leerlingen bewust te laten omgaan met vorm- en stijlkenmerken. In potentie draagt film verschillende kunstvormen in zich.
Waar begin je als je wilt dat leerlingen zich een kunstvorm toe-eigenen waarmee zij meerdere disciplines met elk hun eigen ambacht laten samensmelten?
Het antwoord van Kunstzone redacteur Vincent Hodde op deze vraag: laat hen gebruikmaken van bestaand materiaal om daarmee artistieke expressie te geven aan hun belevingswereld, zoals in de volgende voorbeelden.
Lees zijn artikel op de site van Kunstzone over deze voorbeelden:
- Montageworkshop remixen van Eye Filmmuseum;
- Wicked Arts Assignments (Heijnen & Bremmer, 2020) bevat in de sectie 'remixen' een opdracht waarmee bestaand online materiaal geremixt kan worden.