Gevel met vierkanten en cijfers 2160

Eerste nieuwe beroepsprofiel van de kunstvakdocent

LKCA-publicatie voor het primair onderwijs en de kinderopvang

Wat moet een ervaren kunstvakdocent kennen en kunnen? En hoe zien we de verdere beroepsontwikkeling voor ons?

Dit nieuwe beroepsprofiel geeft aan wat een ervaren kunstvakdocent (muziek, beeldend, drama, dans, audiovisueel, film, erfgoed) in het reguliere primair onderwijs en/of de kinderopvang zou moeten kunnen en kennen. Voor beginnende docenten kan het richting geven, ervaren docenten kunnen zich eraan spiegelen. Daarnaast bieden de profielen houvast aan iedereen die bij de opleiding en het werk van de kunstvakdocent betrokken is.

In het beroepsprofiel beschrijven we onder meer:

  • de kenmerken van de leeftijdsgroepen binnen de kinderopvang en het basisonderwijs;
  • de bijdrage van de kunstvakdocent aan de ontwikkeling van kinderen;
  • de lessen en activiteiten van de kunstvakdocent;
  • de competenties van de kunstvakdocent;
  • de positie van de kunstvakdocent en de samenwerking met pedagogisch medewerkers, groepsleerkrachten, andere kunstprofessionals en de culturele omgeving;
  • de kunstvakdocent van de toekomst;
  • beleidsontwikkelingen.

Dit profiel is het eerste in een reeks vernieuwde beroepsprofielen voor cultuurprofessionals. Mede op verzoek van de sector begon LKCA met het uitwerken van het beroepsprofiel van de kunstvakdocent in het basisonderwijs en de kinderopvang. Onderzoeksbureau Sardes ging aan de slag met deze opdracht. Het beroepsprofiel is tot stand gekomen in samenwerking met experts uit het werkveld.

Op welke manieren kunnen de beroepsprofielen gebruikt worden?

  • (Aanstaande) kunstprofessionals kunnen ze inzetten voor hun eigen profiel, en als basis voor verdere persoonlijke ontwikkeling en scholing.
  • Bestuurders voor kunst en cultuur, kinderopvang, onderwijs en overheden kunnen de profielen gebruiken om de voorwaarden te formuleren voor de kwaliteit van de cultuurprofessionals.
  • Kunstvakopleidingen kunnen ze gebruiken om hun opleiding zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de huidige en toekomstige beroepspraktijk.

De komende jaren werkt LKCA de beroepsprofielen voor de verschillende werkvelden verder uit, te beginnen bij het voortgezet onderwijs en de professional in de cultuurparticipatie. Ook voor het SBO en (V)SO wordt op termijn een apart profiel gemaakt.

Meer weten over de achtergrond? Lees meer bij LKCA over Het begin van een reeks beroepsprofielen cultuurprofessionals