Kunstonderwijs op de basisschool vraagt erom een breder opgeleide kunstvakdocent
"Prima idee, een kunstvakdocent op elke basisschool, schrijft Michiel Bos. Maar dan graag wel een kunstvakdocent die breed is geschoold in verschillende (kunst)vakken. Een kunstvakdocent zou geen vriendelijke vreemdeling moeten zijn die af en toe aan komt waaien, maar een vaste kracht in het schoolteam.
Dat kunstonderwijs op veel manieren belangrijk is voor het opgroeiende kind beschouw ik inmiddels als algemeen bekend. LKCA entameerde vorig jaar een discussie over de mogelijkheid van een vaste kunstvakdocent op elke basisschool. Hiervan bleken onder andere Emiel Heijnen en Melissa Bremmer (lectoraat kunsteducatie van de AHK) voorstander. Weerstand was er ook, onder andere omdat het de kunst weg zou halen bij de leerkracht.
Ander profiel
Ik ondersteun het uitgangspunt van een vaste kunstvakdocent op elke basisschool. Maar mij valt wel op dat bij zowel de voor- als de tegenstanders het huidige profiel van de kunstvakdocent op het oog leken te hebben. Terwijl: een dergelijke integratie van de kunstvakdocent in het basisonderwijs vraagt om een ander profiel, dat van de onderwijskunstenaar."
Lees het volledige artikel bij LKCA
Meer artikelen in deze reeks
[foto's in dit bericht: FONT MFA graffiti, bij skatebaan Goes-Zuid, april 2024]