Werkdrukmiddelen VO in cao-mbo, eindelijk invulling aan procesafspraak
Afgelopen voorjaar is er door sociale partners in het primair en voortgezet onderwijs het onderwijsakkoord 'Samen voor het beste onderwijs' gesloten. Daarin wordt onder andere geld vrijgemaakt voor werkdrukvermindering voor leraren en ander onderwijspersoneel zodat er meer tijd is om het werk goed te kunnen voorbereiden en zo kwalitatief beter onderwijs te kunnen verzorgen. Ook is er aanvullend geld beschikbaar voor professionalisering in de basisvaardigheden.
Mbo-instellingen met verticale scholengemeenschap
Veel mbo-instellingen hebben ook een grote of kleinere populatie VO-leerlingen. Deze mbo-instellingen met een verticale scholengemeenschap krijgen vanuit de bekostiging daarvoor dezelfde middelen voor de VO-leerlingen als de VO-scholen. Daarom is in de cao-mbo die voor de zomer 2022 is afgesloten afgesproken dat de sociale partners in het mbo op basis van de (toen nog niet beschikbare) uitwerking in de cao-VO een vertaling zouden maken naar de mbo-context. Dat heeft veel langer geduurd dan verwacht maar met deze concepttekst is duidelijk hoe de tekst zal worden.
FvOv-onderhandelaar Karssenberg: 'Het was een taai traject omdat de verschillen tussen de cao's en sectoren best groot zijn, maar met deze afspraak gaat onderwijspersoneel dat werkt op VO-scholen in het mbo echt verschil merken. Er komt een individueel budget van 40 uur voor iedere fulltime-werknemer waarmee keuzes gemaakt kunnen worden in het compartiment van 1200 uur. Het is fijn dat de verschillen voor personeel voor VO-leerlingen tussen de cao's VO en mbo hierdoor niet verder toeneemt.'
Schoolbesturen Amsterdam slaan flater met normalisering noodmaatregelen
De samenwerkende schoolbesturen voor primair onderwijs in Amsterdam presenteerden op 30 januari in het Parool hun plannen voor het onderwijs in de stad: de noodmaatregelen zoals een vierdaagse schoolweek en onbevoegden voor de klas worden het nieuwe normaal, ‘wen er maar aan ouders’, is de teneur.
‘Zeer teleurstellend’, zegt Remko Littooij, vicevoorzitter van de FvOv, ‘natuurlijk is het lerarentekort niet plotseling opgelost. Maar het getuigt van niet veel vertrouwen in de sector om nu alvast voor te sorteren op het definitief mislukken. Niet nu er nog op allerlei plekken nagedacht wordt hoe we op korte termijn zo goed mogelijk kunnen werken aan verbeteringen en instroom. Nog meer steekt misschien wel dat dit negatieve toekomstbeeld door schoolbestuurders is opgesteld zonder dat onderwijspersoneel daarover heeft meegepraat. Het signaal dat naar de werkvloer uitgaat is dat de schoolbesturen niet zo zeer hun best meer hoeven doen om een bevoegde leraar voor de klas te krijgen want in de toekomst gaan we dat ook niet meer doen. Het toont bar weinig waardering voor de professional in de klas. En ten slotte zullen deze plannen ten koste gaan van de onderwijskwaliteit’.