Tijdens de actualisatie van de kerndoelen betrekt SLO het onderwijsveld op verschillende manieren. Een van die manieren is een advieskring per leergebied. Deze advieskringen, met vakverenigingen en andere onderwijsorganisaties met vakinhoudelijke opvattingen, lezen mee met de eerste versies van de karakteristiek (wat is de kern van het leergebied?) en het raamwerk (de indeling van de conceptkerndoelen).
De advieskringen brengen expertise in om tussenproducten te verbeteren, leggen deze tussenproducten voor aan hun achterban en geven de kerndoelenteams feedback op deze tussenproducten, waar de teams vervolgens weer mee aan de slag gaan.
De advieskring van kunst en cultuur is inmiddels samengesteld (Anne Bos voorzitter van VONKC maakt er deel van uit en is secretaris van de advieskring) en heeft net de kennismakingsbijeenkomst gehad. Dat betekent dat het bijna zo ver is: halverwege december start de eerste van de drie adviesrondes. Een belangrijk moment!
Ze komen eraan: de conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap
SLO ontwikkelt samen met het onderwijsveld conceptkerndoelen voor de nieuwe leergebieden burgerschap en digitale geletterdheid. De opdracht om kerndoelen te ontwikkelen voor deze twee leergebieden vraagt extra aandacht, omdat er nog geen bestaande kerndoelen zijn. De kerndoelen die de kerndoelenteams met leraren en vakexperts ontwikkelen zijn niet alleen nieuw, maar hangen samen met andere leergebieden die onlangs gestart zijn met de ontwikkeling. De afronding van deze conceptkerndoelen vraagt daarom iets meer tijd. SLO levert de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid in plaats van eind 2023, begin maart 2024 op.
Meer lezen? Lees hier de Kamerbrief van 28 november 2023
Het duurt niet lang meer totdat SLO de conceptkerndoelen burgerschap oplevert aan het ministerie van OCW. Het kerndoelenteam werkt hard aan de laatste puntjes op de i. De advieskring heeft het team feedback gegeven op de conceptkerndoelen. Wat hield die feedback in? En hoe zijn de conceptkerndoelen nu ingedeeld? Lees meer