Groeikracht biedt leraren en schoolleiders tijd, kennis en kunde
Als leraar wil je goede lessen geven. En als schoolleiding wil je goed onderwijs verzorgen. Vanuit betrokkenheid voor de leerling, vanuit ambitie, vanuit liefde voor het vak. Maar de werkdruk in het onderwijs is hoog en kennis over wat werkt is niet altijd direct beschikbaar.
Verbetering bottom-up
Met Groeikracht worden schoolteams in staat gesteld om het onderwijs zelf - bottom-up - te verbeteren. Groeikracht biedt leraren en schoolleiders tijd, kennis en kunde. Zodat zij vanuit de eigen praktijk, vanuit hun eigen ambitie kunnen starten en daarbij leren om kennis uit onderzoek effectief toe te passen.
Dat onze manier van werken effectief is wordt onderbouwd door onderzoek naar zowel de werkwijze van het LerarenOntwikkelFonds als van leerKRACHT.
Op die manier werkt een team bottom-up aan een onderzoeks- en verbetercultuur op school. Waarbij het vanzelfsprekend wordt om gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor de onderwijskwaliteit, om elkaars les te bezoeken en elkaar constructieve feedback te geven. Maar ook om onderwijsinhoud samen te ontwerpen. Een werkwijze die het handelen van zowel de schoolleider als de leraar versterkt. En die uiteindelijk leidt tot meer leerwinst bij leerlingen en tot meer werkplezier bij leraren en schoolleiders.
Meld je aan!
In schooljaar 2023-2024 kunnen tien scholen uit primair en voortgezet onderwijs van start met de Groeikracht-werkwijze. In de daaropvolgende schooljaren kunnen meer scholen deelnemen.
Meer informatie
GroeikrachtLinkedIngroep en Groeikracht in onderwijs (hier meld je je aan voor de pilot)