- Programma
- Van 10:00 tot 13:00 uur
- Locatie
- ONLINE via Zoom
Inspirerende presentaties & praktische workshops rondom FILM!
Op zaterdag 9 april van 10:00 - 13:00 uur organiseert VONKC samen met het NFFS weer de jaarlijkse Film Praktijk dag. Ondanks de versoepelingen houden we deze dag online, zodat iedereen in het land makkelijk kan aansluiten. Een fysieke follow-up van deze dag behoort zeker tot de mogelijkheden.
We bieden een mooi programma met docenten en voor docenten. De opgedane kennis praktijkervaring kun je direct in de eigen lespraktijk toepassen.
Omdat we in kleine groepen werken kunnen we niet onbeperkt deelnemers toelaten. Wacht daarom niet te lang met inschrijven want vol = vol.
Programma
- 10:00 uur - Opening
- 10:10 uur - Presentatie 1
- 10:40 uur - Presentatie 2
- 11:10 uur - Korte pauze
- 11:20 uur - Workshops
- 12:50 uur - Afronding
- 13:00 uur - Einde
Presentatie 1: Elroy Gramsbergen: Filmdocent van het jaar
Elroy werkt op Leon van Gelder in Groningen.
In deze presentatie, zal Elroy vertellen over klassen, die samengesteld zijn uit verschillende niveaus, te maken krijgen met media en film, hoe je leerlingen betrekt in de professionele wereld van film, én hoe je samen met leerlingen naar een succeservaring toe werkt.
Van het jeugdprogramma Hest al Heurd, dit is een TV programma voor en door jongeren, zal hij ook enkele voorbeelden laten zien.
Presentatie 2. Dorée de Kruijk: NFFS en Mythos project in Griekenland
Het NFFS organiseert docentendagen zoals deze. Ook een jaarlijkse festivaldag, 26 september 2022 live in Lelystad. In deze presentatie vertelt Dorée alles over de festivaldag, de competitie en hoe jouw leerlingen hieraan mee kunnen doen. Ook geeft ze een kijkje in de keuken van het legendarische Griekse Mythosproject, waar NFFS winnaars in Griekenland met internationale crews films gaan maken, een onvergetelijke belevenis. Uiteraard worden er ook filmpjes vertoond vanuit de festivaldag en vanuit het Griekse Mythosproject.
Workshops
1. De grote Verdwijntruc, special effects - Lukas Evers, docent Walterbosch College, Apeldoorn.
In deze workshop ga je special effects leren toepassen. Eerst krijg je informatie over wat speciale effecten (SFX) zijn en hoe ze worden gebruikt. Over het ontstaan van SFX en hoe bijvoorbeeld George Melies ze gebruikt om illusies te maken. We gaan wat voorbeelden analyseren om daarna zelf met je telefoon en/of tablet een klein filmpje op te nemen. We gaan verdwijnen, kleuren veranderen en eventueel wat stopmotion toepassen. Als de shots zijn gemaakt gaan we het filmpje zo bewerken dat de special effects een illusie teweegbrengen. Dit allemaal op je eigen telefoon en/of tablet.
2. One minute (1M) docu - Jazzy Taihuttu, filmdocent, filmmaker en maker educatief materiaal bij films.
Hoe laat je leerlingen iemand beeldend voorstellen? Hoe transformeer je een interview tot een documentaire? Voor een 1-minuut documentaire gaan leerlingen aan de slag met verschillende onderdelen van filmmaken en leren ze hoe je beeld inzet om een verhaal te vertellen. Denk hierbij aan een synopsis schrijven, monteren en B-roll draaien. Tijdens de workshop gaan we zelf alvast oefenen met het maken van sfeershots. Jazzy bespreekt ook de differentieerbaarheid van de opdracht (1 lesuur - langer project etc). Jazzy gebruikt als voorbeeld een korte docu die ze zelf geregisseerd heeft voor het Rijksmuseum (zie de trailer).
3. Film en geluid - Malu Sanders, filmdocent Het 4e Gym, Amsterdam.
In deze workshop kijken (en luisteren) we middels verschillende opdrachten naar de rol die geluid speelt in film. Van foley bewegen we ons naar de filmmuziek. De opdrachten die we tijdens de workshop doen zijn uiteraard toepasbaar in de eigen les en geschikt voor verschillende niveaus/leerjaren.
4. Analyse korte film: schatgraven voor filmliefhebbers - Ralph Kooijman, filmdocent Laar&Berg, Laren.
In de korte workshop Filmanalyse krijgen aanwezige docenten handvatten voor analyseren met leerlingen. Aan de hand van voorbeelden gaan we zelf zoeken, verschillende waarheden bespreken en misschien wel een schat vinden! Het analyseren van films geeft leerlingen meer inzicht in kunst van andere filmmakers en daarmee ook in hun eigen maakproces.
5. Van Idee tot Film, verhalen vertellen met film - Guido van Troost, uitvoerder van schoolprojecten namens IJver, Amsterdam.
Less is more. Slimme filmopdrachten zorgen voor betere films. Wat vragen we van leerlingen als we ze vragen een film te maken. Hoe krijgen we ze tot haalbare scripts en betere shotlists. Wat leren we ze in de opdracht over shots en de taal van filmmaken. IJver geeft een actief kijkje in haar trukendoos. En daagt jullie uit filmopdrachten te ontwerpen met een focus.
Tarieven voor deelname
- Docent lid: Docent lid € 10,-
- Docent niet-lid € 45,-
- Student lid € 0,-
- Student niet-lid € 15,-